Jak na příspěvek na bydlení?

Nepřicházíte zbytečně o peníze? Pokud vás bydlení stojí 30 % příjmů nebo víc, máte nárok na příspěvek na bydlení. Přečtěte si, jak o něj snadno požádat.

Úplně jednoduše se dá říci, že když na bydlení dáváte necelou třetinu všech příjmů nebo víc, nejspíš máte nárok na příspěvek na bydlení. A nejspíš ho také zbytečně nečerpáte. Proč si to myslím? Protože jen každá pátá domácnost, která má na dávku nárok, o ni žádá. U seniorů je to dokonce jen každá desátá!

Proč tak málo lidí žádá o příspěvek na bydlení? Možná o něm nevědí, nebo proto, že žádat o příspěvek na bydlení není úplně snadné. I když to se poslední dobou hodně zlepšuje a zjednodušuje. Spolu s odborníky jsem vám sepsal to nejdůležitější, abyste zbytečně nepřicházeli o peníze.

Máte na příspěvek nárok?

Nárok na příspěvek máte, když vaši domácnost stojí bydlení více než třicet procent toho, co vyděláte (v Praze je to třicet pět procent, ale to se nás na Berounsku a v okolí Prahy netýká). V tomto případě vám stát doplatí tolik, abyste za bydlení platili jen těch třicet procent. Má to samozřejmě řadu podmínek a na ty se teď podíváme.

Musíte bydlet ve vlastním bytě či domě, v nájmu nebo družstevním bytě. Není přitom nutné zde mít trvalý pobyt, abyste příspěvek dostali.

O příspěvek můžete požádat, i když je byt ve vlastnictví manžela či manželky. Ale pozor na jednu nemovitost nebo byt lze příspěvek pobírat pouze jednou. O dávku ale nemůžete žádat, pokud si pronajímáte pouze část bytu.

Jak se počítají příjmy?

Započítává se plat, důchody, výživné, porodné, rodičovský příspěvek, mateřská a také nemocenská, přídavky na děti nebo podpora v nezaměstnanosti. Tyto příjmy se sečtou za všechny členy domácnosti. Naopak se nepočítají příjmy ze zaměstnání (včetně dohod) u nezaopatřených dětí. Pokud vyjde příjem nižší, než je životní minimum rodiny, započte se příjem ve výši životního minima odpovídající této rodině.

Musíte započítat přijmy všech členů domácnosti kromě těch, kteří prokáží, že s vámi trvale nežijí a neuhrazují náklady.

Příjmy se prokazují vždy za předchozí kalendářní čtvrtletí – tedy za období leden až březen, duben až červen, červenec až září nebo říjen až prosinec. Když tedy budete žádost o příspěvek podávat třeba v září, tak příjmy (stejně i náklady) budete prokazovat za předchozí kalendářní čtvrtletí, tedy za duben až červen.

Jak je to s počítáním nákladů na bydlení?

Nejdříve započítejte nájemné. Pokud bydlíte ve vlastním nebo družstevním bytě, a nájemné tudíž neplatíte, započítáte tyto částky podle toho, kolik je členů rodiny:

1 osoba2240 Kč
2 osoby3065 Kč
3 osoby4008 Kč
4 a více osob4834 Kč

Do nákladů dále patří i platby za plyn, elektřinu, dodávku tepla a vody, odvádění odpadních vod, provoz výtahu, osvětlení a úklid společných prostor domu, odvoz odpadních vod a čištění jímek, vybavení bytu, společnou televizi a rozhlas, svoz komunálního odpadu.

Pozor, pokud topíte pevnými palivy (uhlím nebo dřevem), náklady na topení se počítají jinak – opět podle počtu členů rodiny:

1 osoba802 Kč
2 osoby1097 Kč
3 osoby1435 Kč
4 a více osob1773 Kč

Je vám asi jasné, že když platíte zálohy a vrátí vám přeplatek například za elektřinu, musíte ho z nákladů odečíst.

Nakonec všechno sečtěte za celé čtvrtletí a vydělte třemi. Vyjde vám měsíční průměr, který potřebujete znát.

K nákladům je třeba napsat ještě jednu důležitou věc. Stát si hlídá, aby vaše náklady nebyly příliš vysoké. Proto když například bydlíte v nájemním bytě v Berouně (město do 20 tisíc obyvatel) a jste čtyřčlenná rodina, uzná vám nejvýše 15 606 korun. Když jste odjinud v našem senátním obvodě (a tudíž bydlíte v obci nebo městě do 10 tisíc obyvatel) a bydlíte dva v družstevním bytě nebo ve vlastním, je maximální částka 8 432 korun.

Jak podat žádost?

On-line na internetu (budete potřebovat identitu občana – bankovní identitu, eObčanku, NIA ID mobilní klíč eGovernmentu nebo datovou schránku)

Stáhněte si formulář, vyplňte a pošlete poštou.

Osobně na úřadu práce, kontakty naleznete ZDE

Stojí to za to?

Většinou ano! Nejčastěji jde o dávku ve výši nižších jednotek tisíc korun měsíčně na domácnost. Připravte se ale na to, že vás kolem žádosti čeká dost papírování: budete dokládat výši příjmů i náklady na bydlení. Na všechno budete potřebovat doklady (faktury, výpisy, účtenky a podobně). Žádost o příspěvek na bydlení se podává jednou za rok. Můžete si dokonce zažádat i zpětně až tři měsíce. Každého čtvrt roku ale budete muset úřadům dokládat příjmy a náklady na bydlení. Když ale zvládnete samotnou žádost, opakované dokládání už takovou práci nedá. Prostě si jen musíte zvyknout schovávat si všechny účty. Dobrá zpráva je, že od října 2022 bude stačit příjmy a náklady dokládat jen dvakrát ročně.

Pořád se vám to zdá moc složité? Potřebujete s něčím poradit nebo pomoci? Ozvěte se mi, zkusíme společně něco vymyslet. Kontakty najdete ZDE.

Ještě důležitá poznámka na závěr: prosím, berte zde popsané informace jen jako základní informaci bez záruky. Celá problematika je samozřejmě složitější a nemohl jsem popsat všechny případy a výjimky (třeba problematiku rekreačních staveb nebo hypoték).

JUDr. Martin Karim s využitím materiálů MPSV a dalších zdrojů

Adresy úřadů práce a úřední hodiny

ÚŘAD PRÁCE BEROUN: Pod Kaplankou 21, Beroun-Město telefon: 950 102 111

ÚŘAD PRÁCE HOŘOVICE: Pražská 4/7, Hořovice telefon: 950 102 419

ÚŘAD PRÁCE PRAHA – ZÁPAD: Dobrovského 1278/25, Holešovice, Praha 7, telefon: 950 152 111

Úřední hodiny na všech třech úřadech

Pondělí 8:00–12:00, 13:00–17:00
Úterý8:00–11:00
Středa8:00–12:00, 13:00–17:00
Čtvrtek8:00–11:00
Pátek8:00–11:00 (jen příjem žádostí a pozvaní)
Přejít na začátek